Self-care, czyli dbanie o siebie, zapewni Ci spokój ducha i harmonię

Self-care — czyli jak o siebie dbać

W dzisiejszym zabieganym świecie nasze życie coraz częściej nabiera zawrotnego tempa, przez co jesteśmy narażone na wzmożony stres. Chcąc sprostać codziennym wyzwaniom oraz w pogoni za spełnieniem postawionych sobie celów, łatwo zapomnieć o trosce o zdrowie ciała i ducha, czyli self-care.

Dbanie o siebie jest niezbędne, abyśmy czuły się zdrowe, szczęśliwe i przepełnione witalnością. W tym wpisie przyjrzymy się bliżej temu, jak prawidłowo o siebie dbać i w jaki sposób wdrożyć praktykę self-care w swoje codzienne życie.

Self-care — co to jest

Self-care z języka angielskiego oznacza „dbanie o siebie”, w celu zapewnienia sobie dobrego samopoczucia oraz równowagi między zdrowiem psychicznym i fizycznym.

Praktyka ta nie polega na dostarczaniu sobie chwilowych przyjemności, lecz na utrzymywaniu szeregu, konsekwentnych działań i zdrowych nawyków. 

Innymi słowy, self-care to samodzielna troska o życie w równowadze psychicznej, zdrowie oraz zaspokajanie najważniejszych potrzeb fizjologicznych i duchowych.

Dlaczego self-care jest ważny

Nie bez powodu mówi się, że „w zdrowym ciele, zdrowy duch”. Jak już ustaliłyśmy — self-care to nie tylko dbanie o potrzeby ciała, ale także zaspokajanie wewnętrznych potrzeb.

Gdy odpowiednio zatroszczysz się o samą siebie, wówczas będziesz czerpać większą satysfakcję z życia. Przepełni Cię siła i pozytywna energia, aby mierzyć się z codziennymi wyzwaniami i postawionymi sobie celami.

Po wprowadzeniu do życia filozofii self-care zmianę odczujesz nie tylko Ty, ale także Twoi bliscy. Gdy zadbasz o wewnętrzną równowagę, będziesz mieć więcej energii, aby wspierać ukochane osoby.

Dbanie o siebie może pomóc zwiększyć samoocenę, co wywrze pozytywny wpływ na relacje interpersonalne. Dbając o siebie, możesz być lepszym partnerem, rodzicem, przyjacielem i pracownikiem.

Elementy self-care

Dobry self-care składa się z wielu aspektów — od jakościowego snu, poprzez dobre samopoczucie, a także zdrowe odżywianie i aktywność fizyczną. Zachowanie wszystkich tych elementów sprawi, że w Twoim życiu nastanie harmonia. Twoje potrzeby będą zaspokojone, a Ty poczujesz wewnętrzny spokój.

Dobry i jakościowy sen

Kluczem do dobrego samopoczucia, jest zaspokojenie podstawowych potrzeb biologicznych. Jakościowy sen należy do najważniejszych elementów self-care, które pomagają w utrzymaniu zdrowia psychicznego i fizycznego.

Chcąc zadbać o dobre samopoczucie, powinnaś spać minimum siedem godzin. Jest to optymalny czas, w którym Twój organizm jest w stanie się zregenerować i odpocząć. 

Zbyt mała ilość snu powoduje szereg negatywnych konsekwencji dla organizmu. Nie tylko czujemy się zmęczone, ale także pogarszają się nasze zdolności poznawcze. Trudniej nam wprowadzić nowe nawyki, trzymać się diety czy innych postanowień. 

Zbyt krótki sen może nasilać trudności w radzeniu sobie ze stresem, negatywnie wpływać na wygląd skóry, a także obniżyć odporność organizmu. Chroniczny brak snu prowadzi do problemów ze zdrowiem. Dlatego tak ważne jest, aby zapewnić swojemu ciału odpowiednią ilość jakościowego snu. 

Poczucie równowagi psychicznej

Jeśli zadbałaś o zdrowy sen, kolejnym krokiem w filozofii self-care jest zapewnienie poczucia równowagi psychicznej. Na nasze zdrowie psychiczne wpływa szereg czynników. W tym wpisie omówimy cztery aspekty związane z harmonią ducha i wewnętrznym spokojem.

Overwork — przemęczenie i przeciążenie pracą

Obecnie coraz częściej dotyka nas problem zachwianej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. W wielu przypadkach doprowadza to do overworkingu, który ma negatywny wpływ na zdrowie i samopoczucie.

Overworking to stan, w którym pracujesz zbyt długo lub zbyt ciężko, przez co znacznie pogarsza się Twoje samopoczucie. Może to prowadzić m.in. do poczucia wyczerpania, chronicznego stresu i problemów ze zdrowiem.

Aby zmniejszyć ryzyko overworkingu, należy rozgraniczyć życie zawodowe i prywatne, a także znaleźć zdrowe sposoby radzenia sobie z obowiązkami. Może to oznaczać planowanie swojego czasu i ustalanie realistycznych celów, a jeśli to możliwe delegowanie zadań innym.  

Information overload — przebodźcowanie informacjami

Nadmiar bodźców może prowadzić to napięcia, stresu i pogorszenia samopoczucia. Każda z nas ma inny poziom wrażliwości sensorycznej. Osoby o wyższej wrażliwości sensorycznej są w szczególności narażone na przebodźcowanie.

Na co dzień nasz układ nerwowy jest atakowany różnego typy bodźcami. Coraz większą ilość czasu spędzamy przed ekranami komputerów lub telefonów. Do tego często dochodzi niewłaściwe oświetlenie oraz zbyt duża ilość zadań do wykonania. 

Aby ustrzec się przed przebodźcowaniem, ogranicz czas spędzony z urządzeniami elektronicznymi. Wieczorem odetnij się od wirtualnego świata, a w zamian zrób coś, co będzie pożyteczne dla Twojego ciała i ducha — weź relaksującą kąpiel lub wybierz się na spacer.

Overthinking — natłok myśli

Overthinking, najprościej mówiąc, to stan, w którym wszystko nadmiernie analizujesz. Obejmuje obsesyjnie powracające do Ciebie myśli, ciągłe i nieustanne interpretowanie zaistniałych sytuacji, a nawet porównywanie się do innych.

Natłok myśli często dopada nas tuż przed snem, przez co może skutecznie uniemożliwić spokojne zaśnięcie. W takim przypadku warto np. zacząć prowadzić dziennik. Przelanie myśli na papier może pomóc w pozbyciu się natrętnych myśli. Overthinking często dotyka osoby z WWO, czyli wysoko wrażliwą osobowością. 

Jeśli dotyka Cię, któraś z opisanych powyżej sytuacji, co uniemożliwia Ci zdrowe funkcjonowanie, wówczas warto zasięgnąć pomocy specjalisty.

Czas na relaks

Gdy brakuje Ci dnia, aby wykonać wszystkie obowiązki i postawione sobie cele, łatwo zapomnieć o chwili relaksu. Czas na relaks jest niezwykle istotnym elementem self-care, dzięki któremu zachowasz harmonię w życiu.

Znajdź aktywność, która sprawia Ci przyjemność i poświęć jej czas każdego dnia, a jeśli to niemożliwe wyznacz dni w tygodniu, podczas których zrobisz coś wyłącznie dla siebie. 

Czas relaksu pozwoli Ci odpocząć i zregenerować siły. Zredukuje stres, poprawi samopoczucie, a także pomoże w lepszej koncentracji i wzroście produktywności. Dlatego tak istotne jest, aby w ciągu dnia zarezerwować sobie chwilę na odpoczynek. 

Zdrowe odżywianie

O tym, że zbilansowana dieta jest fundamentalnym elementem zdrowego stylu życia i dobrego samopoczucia, nie trzeba nikogo przekonywać. Ale czy zwracasz uwagę na to, czy pijesz odpowiednią ilość płynów? 

Przyjmuje się, że dorosły człowiek powinien spożywać przynajmniej 1,5 l wody dziennie. Odpowiednia ilość płynów nie tylko wspomoże prawidłowe funkcjonowanie organizmu, ale także pozytywnie wpłynie na Twoje samopoczucie.

Prowadzisz dynamiczny tryb życia i Twoje śniadanie często składa się z samej kawy? W takim przypadku dobrym rozwiązaniem jest przygotowanie śniadania dzień wcześniej wieczorem. A może warto postawić na sprawdzony katering dietetyczny? Ta inwestycja na pewno zwróci się wielokrotnie. 

Jeśli brakuje Ci czasu na przygotowanie zbilansowanych posiłków, dobrym rozwiązaniem jest ich planowanie, a następnie wcześniejsze przyrządzanie.

Pamiętaj, aby posiłki spożywać o regularnych porach, nie zapominaj o warzywach i owocach. Jeśli masz możliwość, wybieraj produkty mniej przetworzone. Ważne jest również, aby unikać używek, takich jak alkohol, czy papierosy, które w dłuższej perspektywie mają destrukcyjny wpływ na organizm.

Pamiętaj, że zdrowa dieta nie musi być nudna i niesmaczna! W Internecie znajdziesz pełno pomysłów na zdrowe i smaczne posiłki, których jedzenie będzie przyjemnością. Możesz także wybrać się do dietetyka, który dobierze odpowiedni plan żywieniowy. 

Aktywność fizyczna

W dobrym self-care w Twoim życiu nie może zabraknąć ruchu. Wbrew pozorom wcale nie chodzi o to, by nagle zacząć biegać maratony lub wykonywać skomplikowane treningi siłowe. Wybierz taki rodzaj aktywności fizycznej, który będzie sprawiać Ci przyjemność.

Aktywność fizyczna przybiera różne formy. Po ciężkim dniu w biurze warto wybrać się na spacer. Nie tylko dotlenisz mózg, co pomoże Ci się zrelaksować, ale także pozytywnie wpłynie na jakość Twojego snu. Umówiłaś się z koleżanką? Zamiast podróży autem, wybierz rower.

Zastanów się, jaki rodzaj aktywności fizycznej możesz wdrożyć do swojej codzienności. Obecnie na rynku dostępny jest szeroki przekrój różnych typów aktywności, dzięki czemu każda kobieta może znaleźć coś dla siebie. 

Jeśli preferujesz spokojny typ ćwiczeń, zastanów się nad jogą lub pilatesem. Siłownia będzie idealnym wyborem dla pań, które rozpiera energia. Jeśli natomiast lubisz tańczyć, ciekawą opcją mogą być zajęcia high-heels, podczas których nauczysz się tańczyć na wysokich obcasach. Jak widzisz, istnieje wiele możliwości, aby znaleźć aktywność, która sprawi Ci przyjemność.

Podsumowanie

Filozofia self-care polega na samodzielnej trosce o potrzeby ciała i ducha w celu zapewnienia sobie dobrego samopoczucia. Jeśli odpowiednio się o siebie zatroszczysz, polepszy się jakość Twojego życia.

Dbając o samą siebie, powinnaś zwrócić uwagę na 5 podstawowych czynników. Zdrowy sen jest podstawą dobrego samopoczucia i prawidłowego funkcjonowania organizmu, która pomoże Ci zachować równowagę psychiczną. Nie zapominaj o chwili na relaks. Wyznacz sobie w ciągu dnia czas, w którym będziesz mogła odpocząć. W dobrym self-care nie może także zabraknąć zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej. Zachowanie wszystkich tych elementów pomoże Ci utrzymać wewnętrzny spokój i harmonię.

Newsletter

Zapisując się, zdobędziesz:

Ostatnie wpisy na blogu

Self-care, czyli dbanie o siebie, zapewni Ci spokój ducha i harmonię

Self-care — czyli jak o siebie dbać

W dzisiejszym zabieganym świecie nasze życie coraz częściej nabiera zawrotnego tempa, przez co jesteśmy narażone na wzmożony stres. Chcąc sprostać

Powiadamianie o dostępności Podaj adres e-mail, a poinformujemy Cię, gdy produkt w wybranym przez Ciebie rozmiarze będzie dostępny.

Newsletter

Zapisz się, a zdobędziesz: